Jag älskar spel, och om du läser detta då du förmodligen älskar spel också. Möjligheterna till eskapism, utmaning och njutning begränsas endast av skicklighet och fantasi hos designers och utvecklingsteam. Jag älskar också att läsa, och har förmodligen förbrukat hundratals fantasy romaner under mina fyrtio år. Jag blev därför verkligen upphetsad av den efterlängtade debuten av Beast Quest-serien på konsoler. Mina barn njuter av böckernas blandning av mytologi och fantasitroper, och den interaktiva potentialen i försöken av en ung riddare som utforskar en fantasivärld är enorm. Jag tar därför ingen glädje i att skriva en recension som innehåller nästan ingenting positivt om denna cyniska, daterad, och övervärderade försök att hoodwink barn – och deras föräldrar – ut ur 30.

tecknen är inte uppmuntrande även när du först startar upp spelet, eftersom du konfronteras med en menyskärm som ser ut som inget annat än ett högupplöst PS2-spel. Jag uppskattar att denna beskrivning ofta används som hyperbole men i det här fallet rippas hela speldesignen från grafik till mekanik direkt från två decennier sedan. Nu tycker jag om retrospel och retroinspirerade spel, men jag känner inte till någon som har någon stor nostalgi för de ropey-licensierade bindningarna som spred sig i början av 2000-talet. Beast Quest delar mycket mer med de rättvist glömda Gillar av Eragon-spelet än det gör med spellandskapet 2018. Texturer är gamla, skärmrivning och klippning är vanliga och det hela chugs tillsammans trots sin brist på visuell kvalitet.

– artikeln fortsätter nedan –

storylinen är fundamentalt bra, om den är enormt Generisk. Du spelar som ung Tom, son till en stor riddare och mästare av djur som har saknats i ett antal år. När spelet börjar hälsas du av en mystisk trollkarl vars likhet med Gandalf eller Dumbledore säkert är en slump. Efter en kort handledning som perfekt sätter upp den linjära gameplayen genom att i princip berätta för dig att trycka på kontrollpinnen går du in i en träningsstrid. Här är det enda området som kan ha varit intressant, men den visserligen nya blandningen av realtidsstrid och slagfältstrategi blir snart trött och repetitiv. Denna upprepning hjälper inte av det faktum att hela spelet bara innehåller åtta olika fiendetyper med några omskinn för att visa elementära typer. Som ett resultat blir striden en syssla som måste uthärdas snarare än njutas.

kontroller är besvärliga och tunga. Jag förlorade mer hälsa mot den massivt oansvariga hoppmekaniken än jag gjorde mot någon av fienderna. Passager av plattformsspel – även om den termen gör att det låter mycket mer avancerat än det är – ströms runt nivåerna och provocerade alltid ett stön från mig själv och mina barn som spelade spelet med mig. Det finns ingen co-op av något slag, dock, och så vi spelade genom att passera regulatorn mellan oss som varje spelare blev alltför uttråkad för att fortsätta.

det grundläggande stridssystemet har viss potential, men känns mycket mer lämpat för en budgetmobiltitel än ett spel som prissätts tillsammans med Dark Souls eller Shadow of the Colossus. Kanske är den mest fördömande aspekten av hela debatten att söka efter det äldre Beast Quest-mobilspelet visar att iOS-och Android-versionen faktiskt ser ut och spelar mycket smidigare än denna travesti.

När du har gjort det genom handledningen är du fri att utforska Avantias Värld. Med gratis menar jag naturligtvis att du kan följa den nästan helt linjära vägen genom de nivåer som bara kan särskiljas av deras reskinned grafik. Fiender är alltid synliga på kartan, men de faktiska striderna är mycket mer skyldiga till de irriterande slumpmässiga av tidiga JRPGs. En gång i taget kommer en fiende till synes att ta mycket fler träffar för att gå ner, men det finns liten logik i detta. Det finns dolda skuggversioner av några fiender som är knutna till en serie jaktuppdrag, men igen gör den otroligt linjära designen att hitta dessa långt ifrån en utmaning. Flytta mellan zoner resulterar i laddningstider så utomordentligt lång att mina barn och jag gjorde upp en ’Loading Quest’ sång att sjunga varje gång.

bortsett från jaktuppdrag är majoriteten av uppgifterna i Beast Quest grundläggande hämtningsuppdrag. Detta förvärras av det faktum att monster bara släppa objekt när du har fått den relevanta strävan. Detta innebär att du måste slipa ut belöningar, av vilka några verkar artificiellt ovanligt, för att slutföra nämnda uppdrag. Belöningen för många av dessa uppdrag är dock långt över sin utmaning, eftersom du ofta får stora mängder AP som krävs för att nivåera upp dina färdigheter. Detta tyder på en nivå av anpassning och rollspel som inte är riktigt närvarande.

de flesta trollformler du låser upp är onödiga och någon oro för att prioritera förmågor tas bort av det faktum att jag avslutade spelet med över 700 AP outnyttjade. På samma sätt är pengar nästan helt värdelösa i spelet och köper dig bara några uppgraderingar för dina drycker och ett tillfälligt tillbehör – det senare är alltid sämre än de som finns i kistorna som kullar nivåerna. Även dessa kistor är dåligt utformade eftersom de öppnas av nycklar som mystiskt flyter i landskapet. Delas upp i järn, brons och guld, belöningarna är mynt, med tillbehör i guldkistorna. Det verkade dock finnas mycket fler kistor än nycklar, så det fanns lite att vinna på att helt utforska nivåerna.

Vad är bra:

• böckerna är roliga
  • det kraschade inte på mig

Vad är dåligt:

• fruktansvärt daterad grafik och skräp prestanda
  • tråkiga uppdrag och slåss
  • Achingly långa laddningstider
  • meningslös karaktär progression
  • några av de värsta hoppa kontroller i år
  • cynisk känsla pris

Jag är inte ett fan av alltför negativa recensioner, och brukar försöka hitta positiva aspekter om spel som är så ofta arbete av kärlek och resultatet av många timmars hårt arbete. Detta kan dock inte sägas om Beast Quest. Hela spelet känns som en byggnad som har suttit outgiven i 15 år och har äntligen skjutits ut i 2018. Om det var ett lågt prissatt spel riktat till de yngre fansen i bokserien kunde jag ha varit mildare, men att släppa ett sådant cyniskt luddigt spel och sedan ha den rena kinden att slå ett pris på 30-priset på det är oförlåtligt, och jag skulle inte ens rekommendera att plocka upp detta till ett försäljningspris. Det fungerar inte ens på en’ så illa det är bra ’ nivå. Beast Quest är spelakvivalenten av Old Yeller, men utan känslomässig anknytning.

poäng: 2/10